Werken foto’s conversie verhogend op je website?

“Een foto zegt meer dan duizend woorden!” Dat horen we veel mensen zeggen, maar geldt dit ook voor webdesign? Het belangrijkste is dat een potentiële bezoeker van je website jouw verhaal goed moet kunnen begrijpen. Je website moet vooral duidelijkheid scheppen naar de buitenwereld. Eigenlijk moet in een oogopslag duidelijk worden waar je website voor dient en staat. Hiervoor heb je relevante content nodig om je website vulling te geven. Niet alleen voor je bezoekers is dit nodig, maar ook voor je zichtbaarheid binnen zoekmachines. De zoekopdrachten die we intypen in Google bestaan uit tekst en zoekwoorden die corresponderen met content van websites. De content op je website kan bestaan uit afbeeldingen, teksten die je zoekwoorden bevatten, video’s, whitepapers, persberichten etc. Foto’s en afbeeldingen leveren dus ook een bijdrage aan de vindbaarheid van je website binnen zoekmachines. Het is dus zeker de moeite waard om foto’s te gebruiken op je website. Echter zal je jezelf wel altijd moeten afvragen of datgene wat je plaatst relevant is voor je verhaal. Je zal het beeldmateriaal wat je gebruikt wel context moeten geven. Wat is erop te zien? Waarom is dat voor je bezoeker van belang? Waarom is deze afbeelding nodig op deze pagina? Stel jezelf eerst deze vragen voordat je nieuwe afbeeldingen toe gaat voegen. Daarmee dwing je jezelf na te denken over wat de afbeelding voor toegevoegde waarde heeft voor jouw bezoeker. Wat verwacht die op jouw site te zien?
Tips voor een betere vindbaarheid binnen zoekmachines

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor bepaalde foto’s of afbeeldingen is het belangrijk dat je Google de juiste informatie geeft over de inhoud hiervan. Hieronder staan een aantal tips om de zichtbaarheid van je website binnen zoekmachines te vergroten aan de hand van het gebruik van foto’s en afbeeldingen.

  • Sla de foto op je computer op met een zoekterm.
  • Zorg dat je foto niet te groot is voor je website.
  • Laad je foto in je website.
  • Geef je foto een titel met een zoekterm.
  • Geef je foto een alt-tekst en een beschrijving mee met je zoekterm.

Welke foto’s of afbeeldingen kan ik het beste gebruiken?

Die vraag stellen we ons iedere keer weer opnieuw bij het ontwerpen van een website. Het is dan ook logisch dat je hier langer tijd aan besteedt dan dat je eigenlijk zou willen. Het is vaak een lastige keuze waarbij we je graag een handje willen helpen.

Doorgaans zijn de beste afbeeldingen de afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt. Daarmee maak je je verhaal uniek en authentiek voor de bezoeker van je website. Het voordeel hiervan is ook dat je geen vergoeding van auteursrechten hoeft af te dragen. voor zelfgemaakte foto’s moet je wel op een aantal specifieke punten letten. Zorg voor een goed contrast in je foto. Niemand heeft wat aan foto’s die niet helder zijn of die de boodschap niet goed uitdragen. Een scherpe foto met een rustige achtergrond verhoogt de aandacht van de bezoeker en zet hem aan tot denken. De foto moet ook eenvoud uitstralen, zodat er geen onderzoek nodig is voor je bezoeker om te begrijpen wat er op de foto staat. Als je beoogt je bezoeker aan te zetten tot een bepaalde actie door middel van een foto of afbeelding, laat mensen dan wijzen naar de actie, dat verhoogt de conversie.

Ook als je zelf niet de middelen hebt om eigen foto’s of afbeeldingen te maken, is het aan te raden deze tips in overweging te nemen bij het plaatsen van stock-foto’s. De kans is aanwezig dat je zelf wel eens een online beeldbank hebt geraadpleegd om een stockfoto te zoeken voor je website. Maar wist je dat er heel veel beeldbanken zijn waar je gratis hoge kwaliteit stock-foto’s kunt downloaden? Zoek maar eens op websites als Gratisography en Unsplash.

Wil jij eigen en unieke foto’s voor je website, maar heb je er zelf de middelen niet voor? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij het fotograferen van content voor je website, blog of project.