icoontjes webdesign

Hoe icoontjes je webdesign verbeteren

Pictogrammen en icoontjes vinden we in ons dagelijks leven overal. Je kunt ze vinden op je toetsenbord, in het verkeer of op verpakkingen van producten. Zelfs in het oude Egypte kwamen pictogrammen al voor. Pictogrammen helpen ons informatie beter te begrijpen en te interpreteren. Niet alleen offline, maar ook online kunnen icoontjes ons helpen om inhoud te ondersteunen. Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe en en waarom we ze gebruiken.

Pictogrammen spelen een cruciale rol in webdesign. Hoewel ze heel klein kunnen zijn en misschien overbodig lijken, hebben ze veel verschillende rollen. Als we kijken naar de inhoud van een website gaat het vooral over de leesbaarheid.

 

1. Icoontjes: De inhoud in een notendop

 

Met icoontjes kunt u snel samenvatten waar uw tekst over gaat. Soms kunnen icoontjes op zichzelf genoeg zijn om de inhoud te communiceren, waardoor het lezen van aanvullende tekst overbodig lijkt te zijn geworden. Icoontjes werken eigenlijk als metaforen. We relateren icoontjes eigenlijk meteen aan hetgeen waar ze voor staan of waar we ze mee associëren. Een icoontje met een driehoek associëren we bijvoorbeeld aan gevaar of verbod. De kleur, grootte en vorm van het symbool geeft de mate van aandacht weer die we er aan moeten geven.

 

2. Icoontjes kunnen de aandacht vestigen

 

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Zo werken icoontjes ook. Websites zonder pictogrammen en foto’s kunnen heel saai overkomen. Stel je een krant voor zonder afbeeldingen, dat zou niet bepaald aantrekkelijk zijn om te lezen, toch? Naast pakkende koppen en afbeeldingen vestigen we onze aandacht natuurlijk ook op een bepaalde inhoud.

Het is daarom niet gek dat we de neiging hebben om artikelen met aantrekkelijke afbeeldingen als eerst lezen. Om die reden is het belangrijk om icoontjes en afbeeldingen of andere visualisaties te integreren in uw webdesign om tekst te ondersteunen. Icoontjes kunnen niet alleen de aandacht trekken, maar kunnen op hetzelfde moment ook helpen bij het structureren van de inhoud op verschillende functies of diensten. Kijk maar eens hoe wij dat gedaan hebben op onze website onder het kopje “Over Ons”.

 

3. Icoontjes kunnen de leesbaarheid te vergroten

 

Een opsomming van korte punten op je website kan de leesbaarheid van uw inhoud verhogen. Echter, standaard “bulletpoints” zijn nogal saai. In plaats van met behulp van standaard bulletpoints, kun je ook boeiende icoontjes gebruiken om de aandacht te vestigen op lijstjes en andere blokken van de inhoud op je website. Maar overdrijf er niet mee! Te veel opsommingen (bullet-lijsten) met icoontjes kunnen ook als verwarrend en contraproductief gezien worden ten aanzien van de leesbaarheid.

Icoontjes zijn makkelijker te herkennen en te onthouden dan bulletpoints. De bulletpoints zijn enkel zwarte punten of kogeltjes, terwijl icoontjes verschillend kunnen zijn en daarmee een herkenbare karakteristiek in zich hebben. Ook kun je met icoontjes veel makkelijker verschillende blokken tekst van elkaar onderscheiden dan wanneer er enkel bulletpoints worden gebruikt. Wanneer u icoontjes gebruikt voor opsommingen en lijstjes, zorg er dan weer voor dat je ze baseert op metaforen die mensen vrij makkelijk kunnen begrijpen. Zo wordt niet alleen de tekst verduidelijkt, maar kan je ook structuur aanbrengen.