De invloed van typografie op conversie

De invloed van typografie op conversie

 

Arial, Verdana, Times New Roman en Comic Sans, we kennen ze allemaal. Het is zomaar een greep uit de standaard lettertypen die we allemaal wel eens een keer gebruikt hebben. Daar is op zich niets mis mee, maar typografie wordt vaak niet bewust gekozen als een belangrijk element binnen het ontwerpproces van je website. Typografie en is het samenspel van lettertype, lettergrootte, kleur, marges, witruimte, regelafstand, spatiëring en het aantal woorden per regel. Een duidelijke en consistente typografie verhoogt de leesbaarheid van je website én is dus ook direct van invloed op de conversie van je website. Het niet bewust vormgeven van tekst op een website is zeker een gemiste kans.

 

Een verkeerde typografiebeslissing kan al snel leiden tot desinteresse van hetgeen je aanbiedt op je website. Bezoekers van een website zijn vaak gehaast en bovendien geneigd om snel door te klikken naar andere sites. Bij een moeilijk leesbare tekst door handgeschreven fonts, te kleine tekst of door verkeerde kleuren kan de communicatie tussen de informatie op de website en de bezoeker spaak lopen. Wil je dus dat een klant overgaat tot een bepaalde actie, zoals het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier? Gebruik dan een duidelijk en eenvoudig lettertype.

 

Maar wat is nu een duidelijk en eenvoudig lettertype? Het antwoord hierop lijkt zo makkelijk nog niet. Er is namelijk niet één juist lettertype, dat kan de keuze lastig maken. Je kunt jezelf tijdens het kiezen van een lettertype wel de volgende vragen stellen: Wat voor soort en hoeveel informatie komt er op de website? Wat is het doel van de teksten? En wie zullen de teksten gaan lezen? Pas je lettertype vervolgens aan op de antwoorden van deze vragen.

 

Iedere lettertype heeft zijn eigen karakter en uitstraling. Het is aan jou om de optimale balans te vinden tussen een goed leesbare letter en een letter die de beleving van je merk versterkt. Echter, met de juiste letter alleen ben je er nog niet. Ook de marges, het kleurcontrast, de regelafstand en spatiëring kunnen jouw design maken of breken. Als ontwerper houden we rekening met al deze aspecten. Een goed leesbare en aantrekkelijke typografie versterkt niet alleen de boodschap naar de klant toe, maar verhoogt zeker ook de aantrekkelijkheid van je website.

 

Doorgaans kan men de beste leesbaarheid van een website bereiken door gebruik te maken van een donkere letter op een lichte achtergrond en visa versa. Hierbij geeft de combinatie zwart en wit natuurlijk het meeste contrast, maar maak zelf de afweging welke kleuren goed aansluiten op het ontwerp van jouw website. Ook is het verstandig om alinea’s en zinnen niet te lang te maken (maximaal 10 zinnen en 50 tot 75 tekens per zin). Lappen met tekst werkt op een beeldscherm al gauw vermoeiend voor de ogen. Daarnaast zeggen beelden meer dan woorden. Vraag jezelf tijdens het schrijven van webteksten af welke informatie essentieel is voor op je website en welke informatie middels afbeeldingen kunnen worden weergegeven. Maak je tekst vervolgens overzichtelijk op (dikgedrukt, cursief en onderstreept) en maak gebruik van bullet-points bij opsommingen. Ook het gebruik van functionele links binnen je website kan een hulpmiddel zijn om de hoeveelheid tekst over je website te verdelen. Door interne links navigeer je je klant eenvoudig naar de juiste pagina en zal hij of zij eerder overgaan tot een gewenste actie.

 

Tegenwoordig bezoeken we website steeds vaker op mobiele apparaten als smartphones & tablets. Het is zeker aan te raden om ook daar rekening mee te houden. Op het gebied van typografie en algehele leesbaarheid steekt een mobiele website namelijk anders in elkaar. Niet alleen het beeldscherm is een stuk kleiner, ook maken we hier gebruik van onze vingers om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden op de website. Het zogenaamde ‘swipen’, wat kan worden omschreven als het vegen/bladeren met je vingers over een scherm, heeft natuurlijk gevolgen voor de leesbaarheid van de teksten op jouw website. Bij het swipen zijn we eerder geneigd om een tekst globaal te verkennen dan volledig te lezen. Hightlight daarom alleen de juiste woorden en maak gebruik van duidelijke kopjes en tussenkopjes. Een goede website is tegenwoordig dan ook ‘responsive’, wat in inhoudt dat de layout van je website zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm. Zowel op de computer als op mobiele apparaten zal je website consistent worden weergegeven.

 

Qua leesbaarheid valt − zeker op het gebied van responsive design − op de meeste websites nog veel winst te behalen. Ben jij na het lezen van onze blog nieuwsgierig geraakt wat typografie voor jouw website kan betekenen en ben je benieuwd hoe wij jouw verder kunnen helpen op het gebied van leesbaarheid, conversie en responsive design? Neem dan eens contact met ons op. Kijk voor meer informatie op www.brightvice.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments:
  • Hi, this is a comment.
    To delete a comment, just log in and view the post's comments. There you will have the option to edit or delete them.

    juni 18, 2010 at 8:51 pm

Leave a Comment: